![](https://filozofizosijeka.ffos.hr/wp-content/uploads/2024/04/osobe-s-invaliditetom.png)
Često su studenti s invaliditetom marginalizirani, no kada je u pitanju FFOS, to nije slučaj. FFOS je osnovao Povjerenstvo za studente s invaliditetom, kako je navedeno na službenoj stranici Filozofskoga fakulteta u Osijeku, Povjerenstvo za studente s invaliditetom jest: „stručno tijelo čija je zadaća osiguravanje i unaprjeđenje kvalitete studiranja studenata s invaliditetom, odnosno izjednačavanje mogućnosti studiranja sadašnjih i budućih studenata s invaliditetom na Filozofskom fakultetu u Osijeku“, osim toga, navedene su i glavne zadaće Povjerenstva: „odabire studentske asistente, izrađuje planove i strategije za osiguravanje i unaprjeđenje kvalitete studiranja studenata s invaliditetom te izjednačavanje mogućnosti studiranja studenata s invaliditetom, daje mišljenje i preporuke o primjerenim prilagodbama nastavnog procesa, materija, prostora i usluga s ciljem izjednačavanja mogućnosti studiranja studenata s invaliditetom, surađuje sa studentima s invaliditetom, njihovim asistentima, kao i nastavnim i nenastavnim osobljem fakulteta pri rješavanju specifičnih problema koji se mogu pojaviti tijekom studiranja, sustavno provodi evaluaciju sustava potpore studentima s invaliditetom i, u skladu s rezultatima, radi na njegovu unaprjeđenju (osmisliti anketu za studente s invaliditetom), izrađuje informativne i edukativne materijale za studente s invaliditetom, organizira edukativne aktivnosti za nastavnike i nenastavno osoblje vezano uz izjednačavanje mogućnosti studiranja studenata s invaliditetom, radi na senzibilizaciji akademske zajednice za potrebe studenata s invaliditetom i unaprjeđenju stavova prema osobama s invaliditetom, surađuje s fakultetskim i sveučilišnim tijelima na pitanjima podrške, zaštite i izjednačavanja mogućnosti studiranja studenata s invaliditetom i informira i savjetuje učenike s invaliditetom koji iskažu namjeru za nastavak obrazovanja na Filozofskom fakultetu u Osijeku“.
Povjerenstvo čini šest članova i predsjednica izv. prof. dr. sc. Daniela Šincek, a s obzirom na to da je naša kolegica Valerija Crnov jedna od članica, odlučila sam ju intervjuirati. Valerija je studentica 1. godine diplomskoga studija Hrvatski jezik i književnost, nastavnički smjer i Pedagogija te boluje od cerebralne paralize. U nastavku slijedi intervju.
1. Kada je osnovano povjerenstvo za studente i od kada si ti članica?
Povjerenstvo je osnovano početkom ove akademske godine, a ja sam članica do samog početka. Mandat izabranih članova Povjerenstva traje dvije godine tako da ću biti članica do kraja svog studiranja.
2. Koliko se često sastajete, što radite na sastancima, odnosno o čemu razgovarate i sl.?
Do sada smo imali dva sastanka. Prvi sastanak je bio u studenom, a drugi u prosincu. Na prvom sastanku planirali smo svoj budući rad i postavili ciljeve. Također smo razgovarali o materijalima i informacijama koje ćemo postaviti na web stranicu Fakulteta kako bi studenti s invaliditetom znali kome se i kada mogu obratiti. Kako smo na prvom sastanku razgovarali o potrebama studenata s invaliditetom i izazovima s kojima se susreću, nakon sastanka članica Povjerenstva Kristina Jurić, dogovorila je s GPP-om sufinancirani prijevoz za mene. Sada mjesečnu kartu za tramvaj i gradski autobus (butru) plaćam 20 kn, a ne više 84 kn. (Tad su još bile kune kad je to dogovoreno). Na drugom smo sastanku razgovarali o konačnom izgledu web stranice, koje ćemo sve informacije o Povjerenstvu staviti na web. Zatim smo počeli raditi na Pravilniku o studentima s invaliditetom FFOS-a, te smo na posljetku raspravljali o specifičnim potrebama studenata s invaliditetom i mogućnostima njihovog zadovoljavanja.
3. Smatraš li da Fakultet sadrži sve potrebne uvjete za studiranje osoba s invaliditetom?
Smatram da naš Fakultet pruža dobre uvjete za studente s invaliditetom, no uvijek postoji prostor za napredak. Zbog toga je i osnovano Povjerenstvo za studente s invaliditetom čiji je cilj unaprijediti kvalitetu studiranja studenta s invaliditetom.
4. Smatraš li da FFOS pruža potporu i podršku studentima s invaliditetom?
Naravno! Iako prije osnivanja Povjerenstva za studente s invaliditetom nije bilo jasno istaknuto kome se i kada studenti s invaliditetom mogu obratiti, oni nikada nisu bili prepušteni sami sebi. Uvijek su se u slučaju bilo kakvih poteškoća mogli obratiti prodekanici, izv. prof. dr. sc. Sanji Jukić i Amandi Boboni, studentskoj savjetnici. Prema mom iskustvu, Fakultet je uvijek pokazivao razumijevanje za specifične potrebe i teškoće studenta s invaliditetom.
5. Jesi li se ti susrela s poteškoćama (ako jesi, s kojima i kako su se riješile)?
Naravno! Mislim da nema studenta s invaliditetom koji se nije susreo s nekom poteškoćom. Iako sam se tijekom svog studiranja susrela s brojnim poteškoćama izdvojila bih dvije najveće. Jedna od najvećih poteškoća mi je zasigurno bila uskladiti fakultetske obveze s odlaskom na operaciju. Prošle akademske godine imala sam operaciju u Zagrebu pa sam morala dogovoriti način praćenja nastave i izvršavanja svojih obveza za vrijeme opravka i rehabilitacije. Budući da tada još nije postojalo Povjerenstvo, nisam znala kome da se obratim i kako da riješim problem. Budući da uz hrvatski jezik i književnost studiram pedagogiju, na kraju sam s tadašnjom voditeljicom Odsjeka za hrvatski jezik i književnost i voditeljem Odsjeka za pedagogiju dogovorila da ću u skladu sa svojim mogućnostima nastavu pratiti putem virtualnih učionica. Iako nisam očekivala da će oporavak i rehabilitacija trajati tri mjeseca, svi su profesori pokazali veliko razumijevanje i ogromnu podršku i time mi uvelike olakšali cjelokupnu situaciju. Jako sam zahvalna na svemu što su učinili za mene! Druga najveća poteškoća nadovezuje se na ovu prvu. Nakon operacije i povratka na fakultet, nastavila sam sa fizikalnim terapijama u Osijeku. Fizioterapeut koji radi sa mnom je prepoznao veliki potencijal te je odlučio nastaviti raditi sa mnom. Kako sam nekoliko godina za redom konstantno nailazila na fizioterapeute i ortopede koji su samo radili na održavanju postojećeg stanja, ne vjerujući u mogućnost napretka, nisam željela propuštati fizikalne terapije. Zahvaljujući profesorima koji su imali razumijevanje za moje odlaske na fizikalne terapije i kontrole mogla sam nastaviti s rehabilitacijom. Budući da sam fizikalne terapije imala svako jutro od 7:15 sati, profesori su imali razumijevanja za moje kašnjenje na nastavu. Na tome im također želim od srca zahvaliti! Ujedno želim zahvaliti i svom fizioterapeutu koji unatoč zahtjevnoj i teškoj dijagnozi (cerebralnoj paralizi) ulaže svoj trud i vrijeme kako bi mi olakšao svakodnevno funkcioniranje.
6. Kako se odnose profesori (imaju li razumijevanja, izlaze li u susret i sl., primjerice uvjeti pisanja ispita i sl.)?
Naravno! Dosada su svi profesori pokazali veliko razumijevanje i nebrojeno su mi puta izašli u susret. Tolerirali su moje kašnjenje zbog fizikalnih terapija, a neki od njih su mi i opravdali izostanke za one dane kada sam morala ići na kontrolu u Zagreb ili Varaždin. Budući da zbog motoričkog oštećenja sporije pišem, uvijek su mi dali više vremena za rad i pisanje ispita. U ove četiri godine kako studiram, nikada nisam imala probleme oko toga. Profesori su uvijek bili pristupačni i uvijek sam se s njima mogla dogovoriti o načinu izvršavanja svojih obveza.
7. Kako se odnose kolege?
Kolege me, za razliku od vršnjaka u osnovnoj i srednjoj školi, nikada nisu diskriminirale i isključivale zbog invaliditeta. Nitko ne gleda na moj invaliditet i ne ističe ga pa se zbog toga osjećam prihvaćeno. Osjećam se kao „svoj među svojima“, ne ističem se i ne osjećam se kao uljez. Uz to, kolege mi rado pomognu kada zatrebam pomoć. Budući da sporije pišem, najčešće trebam pomoć kolega kada trebam voditi bilješke na predavanjima. Tada zamolim nekoga od kolega da mi posudi svoju bilježnicu da si uslikam ili kopiram bilješke.
I za kraj, ako želiš još nešto sama dodati što misliš da je važno, a nisam pitala.
Samo bi još jednom željela od srca zahvaliti svim profesorima i ostalim djelatnicima fakulteta te kolegama na pruženoj podršci i pomoći. Zahvalna sam na prilici i mogućnostima koje su mi pružene jer znam da još uvijek nažalost mnogo osoba s invaliditetom nema takve prilike. Zahvalna sam što se mogu obrazovati i što svojim iskustvom mogu doprinijeti podizanju kvalitete studiranja studenata s invaliditetom i osiguravanjem jednakih obrazovnih mogućnosti za sve studente.
Razgovarala Sabina Jelinek
Izvor naslovne fotografije: https://www.mensagenscomamor.com/mensagem/494729
Izvor: https://www.ffos.unios.hr/studenti/studenti-s-invaliditetom/ (pristupljeno 25.1.2023.)