Umjetna inteligencija u nastavi: prilika ili prijetnja?

Umjetna inteligencija neprestano mijenja način na koji učimo i radimo, a sve je prisutnija i u obrazovnom sustavu. Tehnologija već godinama mijenja način na koji učimo i poučavamo – od alata za prevođenje do različitih aplikacija koje pomažu u pisanju.

Iva Bistrović studentica je hrvatskog jezika i književnosti i engleskog jezika i književnosti, a u ovom intervjuu saznat ćemo kako ona vidi ulogu umjetne inteligencije u nastavi. Na osnovi vlastitih iskustava i stručnoga znanja, Iva govori o izazovima i budućnosti nastave u kojoj tehnologija sve više preuzima ulogu sudionika u obrazovnom procesu.

Umjetna inteligencija jest nešto s čime se danas svakodnevno susrećemo. Iva, kako bi ti definirala umjetnu inteligenciju i njezinu ulogu u obrazovanju?

Umjetnu inteligenciju definirala bih kao nešto što može biti pomoć uz Google, ali nesumnjivo ne treba vjerovati svemu što AI kaže. U obrazovanju je, nažalost, neizbježna, ali može se naučiti raditi s njom u vlastitu korist.

Može li, po tvom mišljenju, AI zamijeniti učitelja u određenim aspektima nastave?

Ne mislim da može zamijeniti učitelja, ali mislim da može biti pripomoć u nastavi, u smislu ideja za metode provođenja nastave.

Kao studentica hrvatskog i engleskog jezika, na koji način vidiš da AI može pomoći u učenju jezika?

Kao što sam već navela, može biti koristan za metode u nastavi, ali, na primjer, za prevoditeljski smjer neki se prijevod može staviti u ChatGPT pa se mogu ispravljati pogreške koje umjetna inteligencija napravi.

Postoje li konkretni AI alati koje si koristila tijekom studiranja i koje su prednosti korištenja?

Koristila sam ChatGPT za pronalaženje ideja i metoda u praksi engleskog jezika. Koristan je za određivanje točnih informacija, pronalaženje pogrešaka, predlaganje kreativnih metoda rada.

Može li AI pomoći u razumijevanju i analizi književnih djela?

Nisam sigurna može li poboljšati razumijevanje književnih djela jer nisam još probala, ali mislim da može pomoći za djela, primjerice Ilijadu, koja su teško razumljiva. Što se tiče korištenja u analizi, smatram da se može rabiti za stvaranje nekih sažetaka djela za učenike, za davanje ideja o kojoj je tematici riječ u određenom djelu i to je otprilike to što mogu reći o tome. Sama sam većinski protiv umjetne inteligencije pa ne mogu baš previše nahvaliti AI u obrazovne svrhe.

Smatraš li da AI može zamijeniti ljudsku interpretaciju književnih djela?

Naravno da ne. Ljudska je analiza, dakako, nezamjenjiva, no smatram da AI može pomoći pri interpretaciji djela, ali ne i pri ljudskom cijenjenju umjetnosti.

Postoji li opasnost da AI smanji kreativnost učenika?

Sto posto današnje generacije postaju manje pismene i sve više se oslanjaju na AI za pomoć u svemu umjesto da misle i pokušaju same riješiti neki problem.

Kako onda potaknuti učenike da se koriste AI-em kao alatom, a ne kao zamjenom za vlastito razmišljanje?

Trebalo bi ih upozoriti na moguć rizik nepismenosti, probleme s akademskom iskrenošću i slično. Većina njih koristi se AI-em da misli umjesto njih, dok bi im zapravo trebao pomoći produbiti vlastite ideje.

Koliko su, prema tvojim saznanjima, trenutni AI alati točni u prevođenju?

Prema pričama jedne prevoditeljice koju znam, AI radove uvijek pregledavaju, jer nije posve pouzdan u prevođenju radova, ali im ubrza proces samoga prevođenja.

Treba li AI u nastavi jezika upotrebljavati samo kao pomoćni alat ili mu dati veću ulogu?

Smatram da ga se treba rabiti isključivo kao pomoćni alat jer ne želimo postići da se nastavnici potpuno maknu iz škola – što zbog poučavanja, a što zbog stvarne interakcije s učenicima.

Vidiš li etički problem u korištenju umjetne inteligencije u obrazovanju?

Da, ona postaje prevladavajuća u obrazovanju te je sve veći problem njezine uporabe. Učenici od ChatGPT-ja traže odgovore na vrlo jednostavna pitanja i koriste se njime za varanje na ispitima.

Kako bi se mogli spriječiti takvi oblici zlouporabe?

Mislim da se trebaju uvesti strože mjere. Primjerice, zabraniti korištenje mobitela na satu, osim ako nastavnik eksplicitno ne zatraži da se mobiteli upotrebljavaju te da se vrši nadzor nad školskim prijenosnim računalima kako učenici ne bi i to rabili za varanje. AI-em se treba koristiti vođeno, a ne samostalno jer ima dosta pogrešnih informacija.

I za kraj, misliš li da će se uloga nastavnika promijeniti razvojem AI-a?

Da, iako ne u smislu da će AI preuzeti posao nastavnika, već će se nastavnici morati koristiti strožim mjerama kako bi se osiguralo da učenicima primarni izvor znanja bude pouzdan, a ne takav da se ne zna koje su informacije točne.

Razgovarala Iva Hanuljak

Izvor naslovne fotografije: ChatGPT

Comments are closed.

Proudly powered by WordPress | Theme: Baskerville 2 by Anders Noren.

Up ↑