Osvrt na film “Društvo mrtvih pjesnika”: Tko je i tko treba biti u središtu nastave?

Film Društvo mrtvih pjesnika već desetljećima nadahnjuje gledatelje širom svijeta svojom porukom o slobodi mišljenja, individualnosti i moći obrazovanja. Iako je radnja filma smještena u tradicionalnu školu pedesetih godina 20. stoljeća, pitanje koje postavlja i danas je itekako aktualno, a ono glasi: Tko treba biti u središtu nastave?

U tradicionalnom modelu nastave u središtu se bez iznimke nalazi nastavni sadržaj, tj. ono što se mora naučiti. Učenici sjede i pasivni su primatelji informacija koje nastavnik predaje. Uspjeh se mjeri što većim brojem točnih odgovora, a znanje sposobnošću reproduciranja gradiva. Međutim, obrazovanje kojemu današnji obrazovni sustav treba stremiti ne može i ne smije biti usmjeren na prenošenje i reproduciranje informacija. Ono mora otvoriti prostor učeniku kao osobi sa svim njegovim pitanjima, interesima, sposobnostima i talentima. Tako profesor Keating svojim učenicima ne nudi gotove odgovore te ne upravlja razredom autoritativno. Postavlja im brojna pitanja, razgovara s njima, a sve zato da sami dođu do točnoga odgovora.

Uloga se nastavnika promijenila – on više nije samo izvor informacija, nego mentor, vodič i podrška. Zadatak mu je uvesti učenika u svijet znanja i pomoći mu da se u tom svijetu snađe, da razvije kritičko mišljenje kao ključnu kompetenciju za budućnost, ali i da sam bude sposoban prepoznati vlastite potencijale i interese. Učenici moraju neprestano promišljati o svijetu oko sebe i preispitivati ga, a to će najbolje naučiti ako nastavnika ne doživljavaju kao nekoga tko će im ponuditi gotove odgovore i riješiti sve nedoumice, nego kao oslonac i podršku u samostalnom istraživanju svijeta koji ih okružuje. Naravno, ne smije se u potpunosti zanemariti ni nastavni sadržaj, no on mora biti u ulozi učenika. Ovdje su ključni ishodi učenja koji usmjeravaju nastavnike u poučavanju i naglasak stavljaju na znanja i vještine kojima učenici moraju ovladati na kraju svakog nastavnog sata.

Tko, dakle, treba biti u središtu nastavnoga procesa? Odgovor se krije u kombinaciji svih triju instanci pedagoškoga trokuta – učenika, nastavnika i nastavnoga sadržaja. Nastavnik, baš kao što je to činio profesor Keating, mora podrediti svoje predavačke metode učeniku i približiti mu nastavni sadržaj kako bi ga pripremio za sve ono što dolazi po izlasku iz školskih klupa!

Mateo Lozić

Izvor naslovne fotografije: https://thebenwalter.medium.com/the-ending-of-dead-poets-society-still-pisses-me-off-in-a-good-way-18d62505ff

Comments are closed.

Proudly powered by WordPress | Theme: Baskerville 2 by Anders Noren.

Up ↑