Trenutačno se nalazimo u doba kada je iznimno teško motivirati učenike. Nastavnici sve teže uspijevaju motivirati učenike na rad, čitanje, pisanje ili bilo kakvu aktivnost na satu. Aktualna situacija s virusom dodatno otežava opisanu situaciju što dovodi do manjka koncentracije i lošije kvalitete učenja. Učenici u toplini svoga doma pokušavaju ići linijom manjeg otpora te svoje zadatke obavljaju djelomično ili prikazuju trud drugih kao svoj vlastiti. To je svakako problem kojim bi se danas trebali baviti.
Na početku svakog nastavnog sata stoji nastavna etapa motivacije. Unutar motivacije od nastavnika se očekuje određeni metodički zadatak koji bi trebao potaknuti učenike na rad. Postavila sam si pitanje postoji li vrste motivacije koja bi poticala učenike na svaki sat da dolaze pripremljeni. Moj odgovor na to pitanje jest učenik mjeseca. Metoda koju sam nazvala učenik mjeseca zapravo sam preuzela preoblikovanjem izvorne ideje radnik mjeseca. Metoda je u poslu poprilično učinkovita jer radnici se trude zadobiti tu zaslugu. Titulu nose najaktivniji radnici i s njom dolaze i određene nagrade. Smatram kako bi ovakva metoda imala pozitivan utjecaj na učenike. Radnici većinom očekuju nekakvu novčanu nagradu, no kod učenika nagrade ne moraju biti nužno ograničene.
Učitelji/ice trebali bi voditi zapisnik o aktivnostima učenika i podatke zapisivati. Na kraju svakoga mjeseca svi plusovi ili zvjezdice zbrajali bi se i učenici bi dobivali određene nagrade. Nagrade mogu biti razne, to jest sve ovisi o tom gdje i na kojim satima će nastavnik upotrebljavati ovu metodu. Moguće ju je i preoblikovati, ali kao objektivna nagrada bila bi viša ocjena iz učeničke aktivnosti ili čak oslobađanje od obveze pisanja zadaće ili nešto slično tome. Točnije kada govorimo o zadaći, učenik može dobiti mogućnost da jednom mjesečno ne mora pisati zadaću. Nagrada je često najveća motivacija za učenika, odnosno nekima je dovoljna i sama pohvala. Učenici u osnovnoj školi teže tome da sliče svojim roditeljima koji rade te su djeca preko njih upoznata s pojmom radnik mjeseca. Prema tome kao što svako dijete za najveći uzor uzima svoje roditelje tako će i djeca pokušati ostvariti uspjeh učenika mjeseca. Govoreći o srednjim školama, tu je potrebnije smišljati različite vrste nagrada jer učenici su usredotočeniji na svoju korist i dobrobit. Također im je važno da budu bolji od drugih, to jest smatraju druge učenike konkurencijom. Često za cilj postavljaju da budu bolji nego drugi učenici i to u tome uzrastu treba iskoristiti. Takav cilj često postavljaju i roditelji kada svoju djecu uspoređuju s drugom djecom.
Ishod aktivnosti trebao bi biti stvaranje posebnoga ozračja i razvijanje svijest o novome znanju i izvan učionice. Cilj je pokrenuti učenike na samostalan rad i istraživanje kako bi što bolje razvili svoje osobine i pronašli ono što ih zanima. Iznalaženjem svojih talenata i specijalnosti, oni imaju šansu da jednoga dana obavljaju posao koji ih stvarno usrećuje.
Dajana Smiljanić
Izvor naslovne fotografije: https://stock.adobe.com/hr/search/images?k=kid+winning+trophy