Uporaba umjetne inteligencije otvara mnogobrojna pitanja tehnološke, obrazovne, etičke i ekološke naravi. Mnogi se boje da će učestala uporaba umjetne inteligencije dovesti do krize kritičkog mišljenja i društva koje se oslanja na tehnologiju umjesto na druge za izvor svoga znanja. Takvi su stavovi razumljivi i nezanemarivi u suvremenom dobu obilježenom široko dostupnoj generativnoj umjetnoj inteligenciji.
Naime, pojavom ChatGPT-a još u 2016. godini umjetna je inteligencija dosegla globalnu prisutnost te je njezin potencijal, kojim se nerijetko služe učenici i studenti, iskorišten za svakodnevne kognitivne zadatke. Korištenje je takvih programa najčešće kritizirano u školskom i sveučilišnom kontekstu, ali to ne znači da je nepostojano. Učenici i studenti sve se češće oslanjaju na generativnu umjetnu inteligenciju pa neki smatraju da će nastupiti doba gluho na originalnost, kreativnost i kritičko mišljenje. Međutim, neki prosvjetari poput Vjerana Bušelića, profesora s Tehničkog veleučilišta u Zagrebu, smatraju da umjetna inteligencija na različite načine može pomoći studentima u izvršavanju zadataka te da se njihovo neznanje uviđa drugim oblicima provjeravanja. Vrijeme je umjetne inteligencije nastupilo i gotovo je nemoguće zamisliti povratak na naše tvorničke postavke prije programa poput ChatGPT-a. Dakako, upotreba umjetne inteligencije nedvojbeno može biti korisna za izvršavanje repetitivnih zadataka, ali što ako se na nju oslanjamo za one kreativne i problemske zadatke čije rješavanje smatramo krunom ljudskih kompetencija?

Istraživanje Michaela Gerlicha u Švicarskoj poslovnoj školi, objavljeno u časopisu Societies, pokazalo je da je pojačano korištenje umjetne inteligencije povezano sa smanjenom sposobnošću kritičkog mišljenja. Valja istaknuti da su ispitanici u dobnom rasponu od 17 do 25 godina pokazali veću ovisnost o programima umjetne inteligencije od starijih ispitanika. Istraživanje otvara nova pitanja o kojima treba promišljati, ali i neke preporuke koje bi mogle poslužiti u daljnjem razvoju široko dostupne globalne inteligencije. Naime, korisnici bi trebali biti aktivni, a ne pasivni sudionici spomenutih programa, a školstvo bi trebalo isticati važnost zadataka usredotočenih na kritičko mišljenje i metakognitivnu razinu.
Budući da se zahtjevi vremena mijenjaju, pitanje je hoće li uopće pamćenje, kritičko mišljenje i kreativnost koje smo do sada poznavali uopće biti važne i ključne za napredak društva. Postoji mogućnost pojave novih oblika kreativnosti te prevrednovanja dosadašnjih kulturnih vrijednosti. Pitanje je hoće li budućnost usmjerena na umjetnu inteligenciju donijeti one vrijednosti i prednosti koje će osigurati boljitak ili će voditi u svojevrsnu dekadenciju. Mnogi su skeptični, i to s razlogom, jer umjetna inteligencija ujedno može ugroziti postojeća radna mjesta, okoliš, originalnost te se može zloupotrijebiti na bezbroj načina. Iako umjetna inteligencija može unijeti promjene u medicini, poljoprivredi, ekonomiji i drugim područjima ljudskog djelovanja, ona ujedno svojom širokom dostupnošću može postati dio svakodnevice i tako negativno djelovati na mehanizme stjecanja novih znanja, vještina i kompetencija koje smo do sada cijenili i za koje smo se oslanjali jedni na druge.

Umjetna je inteligencija jedan od najvećih izuma modernog društva, ali njezina učestala uporaba otvara pitanja o budućnosti obrazovanja i kompetencija koje ono promiče. Sposobnost kritičkog mišljenja i kreativnog izražavanja nailazi na prepreke u vremenu kada se mladi oslanjaju na umjetnu inteligenciju, a naša je zajednička odgovornost ograničavanje njezine uloge u stjecanju novih znanja. Iako umjetna inteligencija ima mnogobrojne korisne implikacije, njezina sveprisutnost među mladima vidljivo utječe na sposobnost kritičkog mišljenja i otvara pitanja o budućnosti autentičnog ljudskog mišljenja.
Matej Gabud
Izvor naslovne fotografije: https://www.linkedin.com/pulse/essentials-ai-audits-safeguarding-data-customers-krishna-desai-ncguc
Slika 2, izvor: https://www.arrow.com/en/research-and-events/articles/fpga-programming-tutorial
Izvori podataka: https://phys.org/news/2025-01-ai-linked-eroding-critical-skills.html , https://magazin.hrt.hr/znanost-tehnologija/umjetna-inteligencija-4-12087272 , https://news.harvard.edu/gazette/story/2025/03/how-ai-is-transforming-medicine-healthcare/