![](https://filozofizosijeka.ffos.hr/wp-content/uploads/2024/06/Snimka-zaslona-2024-06-26-161918.png)
Obrazovanje je jedan od temeljnih stupova društva, neophodno za osobni razvoj pojedinca i napredak zajednice. Tradicionalno, obrazovni sustav većine zemalja oslanja se na institucionalizirano obrazovanje koje se odvija u školama pod nadzorom profesionalnih nastavnika i prema standardiziranim kurikulumima. Međutim, obrazovanje kod kuće, poznato kao homeschooling, jest alternativni pristup u kojem roditelji preuzimaju glavnu ulogu u obrazovanju svoje djece. Ova dva pristupa imaju različite prednosti i nedostatke te izazivaju različite rasprave. Više o tome reći će nam Tamara Maslarić, studentica prve godine diplomskog studija pedagogije i hrvatskog jezika i književnosti, koja više preferira institucionalizirano obrazovanje te Nina Jagustin, također studentica prve godine diplomskog studija pedagogije i hrvatskog jezika i književnosti, koja bi svoju djecu u budućnosti voljela obrazovati u vlastitom domu.
![](https://filozofizosijeka.ffos.hr/wp-content/uploads/2024/06/Snimka-zaslona-2024-06-26-162035.png)
Za početak vam želim zahvaliti što ste odlučile podijeliti svoja mišljenja o ovoj vrlo važnoj temi. Počnimo s osnovama.
Tamara, možeš li nam reći za početak jeste li na predavanjima raspravljali o budućnosti našega obrazovanja te govorili o obrazovanje koje može biti institucionalizirano, ali i školovanje kod kuće?
Da, na predavanjima iz Metodike jezičnoga izražavanja govorili smo o budućnosti našega obrazovanja. Metodom mreže diskusije smo navodili prednosti i nedostatke takvih vrsta obrazovanja te osobno smatram kako obrazovanje u školi daje više prednosti nego školovanje kod kuće. Institucionalizirano obrazovanje nudi strukturirani pristup i više društvene interakcije. Međutim, smatram kako oba pristupa imaju svoje prednosti i izazove i često se mogu kombinirati kako bi se postigli bolji rezultati za same učenike.
Nina, možete li nam reći što je obrazovanje kod kuće i što vas je navelo na mišljenje da je ovakva vrsta obrazovanja pogodnija za djecu?
Obrazovanje kod kuće podrazumijeva da roditelji preuzmu odgovornost za obrazovanje svoje djece u kućnom okruženju. Pozitivne strane takvoga obrazovanja uključuje personalizirani pristup učenju, prilagodbu tempa i metoda individualnim potrebama djeteta. Odlučila sam se zastupati takvu vrstu obrazovanja jer smatram da je djetetu potrebna bolja podrška omogućujući mu fleksibilnije učenje i više vremena za istraživanje njegovih interesa. Mišljenje mi je formirao američki dramski film „Gifted“ iz 2017. godine. Film prati priču o djevojčici Mary koja je iznimno nadarena za matematiku te joj je ujak odlučio pružiti „normalno“ djetinjstvo i školovanje, daleko od pritiska akademske izvrsnosti. Prema tome, riječ je o školovanju kod kuće. Osim toga, bavi se i temama roditeljstva i skrbništva nad nadarenom djecom te se istražuju izazovi s kojima se suočavaju djeca izvanrednih sposobnosti u školskom sustavu. Nadarena djeca često imaju pritisak akademske zajednice i problema s društvenim normama koje često ne prepoznaju potrebe i želje djece.
Tamara, budući da se već dugi niz godina institucionalizirano školuješ, koji su nedostatci takvoga školovanja?
Glavni nedostatak takve vrste obrazovanja svakako čini standardizacija i nedostatak individualnosti. Nastavni plan i program često su standardizirani što ne odgovara svim učenicima. Moramo imati na umu da svaki učenik ima jedinstvene potrebe, stil učenja i tempo. Na primjer, u mom je razredu u osnovnoj školi bilo tridesetak učenika te učitelji nisu imali dovoljno vremena skrbiti o individualnim potrebama svakog učenika te su pojedini učenici s iznimnim sposobnostima bili stavljani u isti „koš“ s nama prosječnima. Tako se nisu mogle njegovati sposobnosti takvih učenika, ali ni razvijati u pravom smislu te riječi. Također škole mogu biti mjesto gdje učenici doživljavaju vršnjačko nasilje što može negativno utjecati na njihovo emocionalni stanje. Osobno nisam bila žrtva vršnjačkoga nasilja, ali poznajem osobe koje jesu te su posljedice toga razvoj anksioznosti i depresije što dovodi do smanjenja uspjeha u školi.
Nina, koje bi, prema tvojemu mišljenju, bile prednosti obrazovanja kod kuće?
Glavne prednosti obrazovanja kod kuće uključuju individualizirani pristup koji omogućava prilagodbu tempa i stila učenja svakom djetetu. Djeca imaju priliku dublje se posvetiti temama koje ih zanimaju, što može potaknuti strast za učenjem. Također, obrazovanje kod kuće može pružiti sigurnije i pozitivnije okruženje, posebno za djecu koja su imala negativna iskustva u tradicionalnim školama.
Postoje li neki izazovi s kojima se roditelji mogu suočavati prilikom školovanja djece kod kuće? Možeš slobodno navesti neke primjere iz filma koji si gledala.
Naravno da postoje raznovrsni izazovi. To uključuje preuzimanje velike odgovornosti za obrazovanje, osiguravanje potrebnih resursa i materijala te balansiranje između učenja i drugih obaveza. Također, postoji i društvena stigmatizacija i pitanja socijalizacije, ali vjerujem da se to sve može prevladati uz pravilno planiranje i podršku zajednice.
U filmu „Gifted“ glavni izazov ujaka jest kako najbolje prilagoditi Maryino obrazovanje njezinim potrebama. Iako je školovanje kod kuće fleksibilno, zahtijeva značajna ulaganja vremena, resursa i energije kako bi se osiguralo da Mary dobije odgovarajuće obrazovanje koje je stimulativno i prilagođeno njezinim sposobnostima.
Tamara, kako odgovarate na zabrinutost roditelja koji misle da institucionalizirano obrazovanje možda ne odgovara potrebama svakog djeteta?
Važno je prepoznati da svako dijete ima jedinstvene potrebe i da institucionalizirani sustav nije savršen. Međutim, mnoge škole danas uvode institucionalizirane pristupe, dodatne podrške i fleksibilne programe kako bi odgovorile na različite potrebe djece. Također, roditelji mogu aktivno surađivati s učiteljima i školama kako bi osigurali da njihovo dijete dobije potrebnu podršku.
Hvala vam na sudjelovanju u ovom razgovoru. Jasno je da i institucionalizirano obrazovanje i obrazovanje kod kuće imaju svoje prednosti i izazove. Nadamo se da će ova diskusija pomoći roditeljima da donesu odluku o najboljem obrazovnom putu za svoju djecu.
Razgovarala Matea Perić
Izvori naslovnih fotografija: https://www.pinterest.com/pin/47358233576358766/, https://www.pinterest.com/pin/916764067873230786/